lördag 4 juni 2016

SKOTTLAND INVERIE

Sound of Mull

Nästa dag gick vi tidigt på morgonen för att ta tillvara på de nordgående strömmarna. Denna gången passerade vi bara många välkända fyrar och platser som vi tidigare besökt.

Ardnamurchan fyr

När vi planerade seglingen till Norge hade vi några stopp som vi verkligen prioriterade. Ett av dem var Inverie i Loch Nevis och ett besök på restaurangen Old Forge.

Inverie

Det var en ovanligt grå dag. Vattnet, himlen och bergen skiftade i alla tänkbara grå nyanser.

Men när vi återsåg den mest otillgängligt krog på den skotska västkusten, värmde det i själen. Hit kommer man bara med båt eller genom vandring över bergen. Det finns gott om bilar trots att vägen endast är två kilometer lång men det finns båtbörbindelse till Mallaig.

Vi har starka minnen från platser och var lite spända på vad kvällen skulle ge. Det såg lite ödsligt ut. När Nike var förankrad i en av bojarna tog vi jollen till kajen beklädd med grön tång.

The Old Forge var sig lik.

I baren fanns några som spelade biljard. Förövrig såg det, för ett ögonblick, ut som vi var de enda matgästerna. Snart därefter kom det fler båtar till viken och restaurangen fylldes av vandrare och seglare.
Våra nya båtgrannar hade reserverat bordet bredvid oss. Snart var vi inne i ett intensivt samtal. Det visade sig att besättningen på S/Y Shindig var vänner till våra skotska seglarvänner. Kvällen slutade med en god whisky på deras båt, fotografering och hälsningar.

Kyhle Rhea

Denna dagen liksom den förra, seglade vi iväg relativt tidigt för att återigen ta vara på de nordgående strömmarna. Vi passerade Kyhle Rhea utan problem.

Vinden ökade och vi fick en fin slör över The North Minch, till Yttre Hebiderna. Efter 74 NM går vi in i hamn i Stornoway strax före klockan nio på kvällen.