måndag 9 juni 2014

Sicilien

Messinasundet

Vi steg upp tidigt på morgonen för att komma till Messinasundet i slack strax efter lågvatten. Ju närmare vi kom sundet ju mer ökade vinden. Den stannade tack och lov på 18 knop. Strömmen var emot i början men den vred till sydgående och till vår fördel. Däremot hade vi vinden rakt emot. Trots det gick det bra att passera.

En häftig upplevelse, med vatten som "kokar" av vind strömmar åt alla håll, fiskebåtar, Italiensk tullbåt, cargo, kryssningsfartyg och  Nike.

I den mest trafikerade delen av sundet låg också de små fiskebåtarna i lugn och ro  guppande på vågorna.

I Messinasundet finns dessa specialbyggda fiskebåtar för fångst av svärdfisk. Vi hade turen som fick se båtarna i full aktion. På plattformen högt upp i masten stod två män och spanade efter svärdfisk. I fören finns ett långt bogspröt, likt en utskjutande gång.  vi vet att de använder harpun men tyvärr fick vi aldrig se hur de fångar in fiskarna.

Sent på eftermiddagen kom vi till Taormina. Vi ankrade för natten utanför Giardini-Naxos. I eftermiddagssolen tog vi ett glas prosecco för att fira dagens händelse. Lite senare tände vi grillen och gjorde i ordning en härlig middag på fläskkotletter, primörer med morötter, bönor färsk söt rödlök från Tropea med en tomatsallad. Vi avslutade middagen med kaffe och den sista chokladen från Anthon Berg. Nu var förrådet på färska matvaror tömt. I morgon måste vi bunkra.

Under natten gick vår ankar laterna sönder. Det är lopolight LED och skall klara 20.000 brinntimmar.

Siracusa

Siracusa var en av de viktigaste städerna under den grekiska antiken  400 – 200 f.kr.     Här stupade Archimedes 211 f.kr

Pelarna som bär upp  katedralen är bevarade från den grekiska antikens Athenatempel  400-talet f.kr

Barockfasaden uppfördes 1728 0ch 1754

marmorgolvet i Doumo är också bevarat från det grekiska Athenatemplet 400 f.kr.

Barockfasaden med korintiska kapitäl uppfördes 1728 0ch 1754 av arkitekten Andrea Palma

Överallt på Siracusas gator ljuder musiken.

Santuario della Madonna delle Lacrime. Den nya kyrkobyggnaden i Siracusa  i grå betong var däremot betungande.

Mosaik och altare i ett av kapellen inne i kyrkan

Marknaden

Om ni inte har varit i Siracusa kan vi varmt rekommendera denna plats. Inte för Marinan, för det är skvalpigt och lite si och så med det mesta. Snarare för folklivet, den enormt goda maten, vinet och den helt fantastiska gatu musiken.

Vardagar och lördagar finns det en helt enastående matmarknad med de finaste råvaror.

Vid flertal tillfällen har vi tagit en lunch hos osthandlaren.

Det serverar en bricka av torkat bröd fylld med delikatesser, fem olika ostar, prosciutto , korvar med tomater, oliver och inlagd svamp som serverades med två glas vi för € 10. Bättre och billigare lunch kan man inte drömma om.

Fiskhandlaren hade sitt eget jazzband som stämde upp och spelade efter dagens försäljning. Trumpetaren kom vi att möta i många fler sammanhang under de veckor vi vistades i Siracusa.

Taormina

Vi mötte barn och barnbarn på hotell Paradiso i Taormina

Ett rum med utsikt över Etna i kvällsljus.

en morgon vy

IMG_9571             IMG_9572

Noto

Porta Ferndinandea. Stadsporten till den berömda barockstaden Noto.

En stad som byggdes i Barockstil i början på 1700-talet efter det att Antica Noto hade förstörts i en jordbävning år 1693.

Katedralen i Noto stod färdig 1770-talet. I Noto finns förövrigt över 20 kyrkor, kloster och palats.

detalj av kyrporten

ett av fönstren i Katedralen.

Altartavlan i Chiesa di San Carlo al Corso

Chies di San Domenico 1703 – 1727

Piazza XVI Maggio  och Teatro Vittorio Emanuele.

Loggio del Mercato, Marknadsplatsen

Paternó

utmed SS 115 efter San Lorenzo, ligger vingården Paternó

Paternó är en biodynamisk gård, för odling av främst oliver och vin. Gården tillverkar Ca. 70.000 vin flaskor om året.

ett golv av “blå marmor”

Där bjöds vi på en generös guidning, vinprovning och ett fat med ost skinka, oliver, bröd med diverse pasta, smaker producerade på gården.

Riserva är ett handgjort vin som endast görs i 1000 flaskor. Vinet är trampat, lagrat på ekfat, tappat på flaskor, korkat och tillslutet av vax, helt manuellt.

Marzamemi

Fiskebyn Marzamemi blev dagens sista destination innan vi vände norrut mot Siracusa.

Vi hade bokat bord på terrassen till 14.00 för en lunch på restaurang Cortile Arabo.          En sagolik middag med rå fisk, pasta och tonfisk. Förrätten bestod av: rå röd räka, laxrom på citron sorbet, havskräfta på bädd av basilikaglass, blå fisk och Iransk svart rom.